آموزشی

راهنمای مراحل آب بندی استخر با استفاده از چسب بتن

آببندی استخر

آب بندی استخر با استفاده از چسب بتن و یا سایر چسب‌های بتن موجود در بازار یکی از روش‌های موثر برای حفظ آب استخر و پیشگیری از نشتی آب می‌باشد. در ادامه، مراحل این فرآیند را به شما شرح خواهیم داد:

1-       آماده‌سازی سطح استخر

تمیزکاری سطح استخر: ابتدا سطح داخلی استخر را به دقت تمیز کنید. هر گونه گرد و غبار، رسوبات یا ذرات معلق را از سطح تخلیه کنی.

تعمیر نقاط آسیب دیده دیواره استخر: هر گونه نقطه آسیب دیده یا ترک در بتن را با چسب بتن تعمیر کنید. این مرحله برای جلوگیری از نشتی آب بسیار حائز اهمیت است. به این صورت که ملاتی نرم که از ترکیب سیمان و ماسه الک شده و یا پودر سنگ تهیه نموده و قسمتهای آسیب دیده را ترمیم می‌کنیم.

2-     ایجاد لایه پایه

پوشش سطح با چسب بتن: چسب بتن را به صورت یکنواخت بر روی سطح استخر می‌کشیم، برای این کار میتوان از غلتک و یا قلم مو استفاده نمود. این کار را در دو یا سه نوبت انجام می‌هیم تا از آغشته شدن کامل دیواره به چسب بتن اطمینان حاصل نماییم.

قرار دادن الیاف تقویتی: برای برخی شرایط خاص آب و هوایی میتوان از پوشش نوعی الیاف نیز برای تقویت سطوح دیواره استخر استفاده نمود. این لایه موجب می‌شود تا استحکام و مقاومت بهتری به لایه بتنی ایجاد شود.

چسب بتن شیمی ساختمان

چسب بتن sa12

3-    اعمال لایه بتن

آماده‌سازی مخلوط بتن: مخلوط بتن را با ترکیبات مشخص و درست به شرح زیر تهیه میگردد:

  • سیمان سیاه به نسبت 1 به 3
  • پودر ماسه الک شده
  • چسب بتن به میزان 2 یا 3 درصد وزنی سیان

اطمینان حاصل کنید که مخلوط دارای کیفیت مناسب بوده و به درستی ترکیب شده و مخلوط یکنواختی دارد.

اجرا مخلط عایق بتن: مخلوط بتن به دست آمده را توسط ماله های مخصوصی به صورت لایه بسیار نازکی بر روی سطح اجرا می‌کنند، معمولا این سطح بعد از خشک شدن یک لایه غیر قابل نفوذ در سطح استخر به وجود می‌آورد. یکی از نکات بسیار مهمی که در ملات عایق کننده باید در نظر داشت استفاده از چسب بتن با کیفیت می‌باشد. از بین برندهای چسب بتن موجود در بازار چسب ایران می‌توان به برند چسب بتن SA12  و یا چسب بتن ساروج شیمی اشاره نمود، که هر دو از فروشگاه اینترنتی الکتروابزار قابل تهیه می‌باشند.

4-     تراکم و صافی کردن

تراکم بتن: با استفاده ماله های مخصوص باید سعی در هموار نمودن و تراکم لایه اجرا شده داشت تا حباب‌های ایجاد شده از سطح خارج شده و موجب نشتی نگردد، این عمل می‌تواند تاثیر زیادی در رفع نشتی و آب بندی استخر داشته باشد.

صاف کردن سطح: سطح بتن را با استفاده از شمشه و یا تراز به صورت صاف و یکدست اجرا نموده و همچنین می‌توان از ابزاری مانند تراز لیزری نیز بهره برد.

5-    خشک شدن و نتیجه‌گیری

زمان خشک شدن: به استخر زمان کافی بدهید تا بتن خشک شود. این زمان ممکن است به میزان نرمی و رطوبت محیط وابسته باشد، البته میزان استفاده از چسب بتن sa12 نیز در میزان زمان گیرش تاثیرگذار می‌باشد.

بررسی نتیجه: پس از خشک شدن کامل، سطح داخلی استخر را بررسی کنید و از عدم وجود ترک و یا درزهای ناشی از انبساط و انقباض بتن اطمینان حاصل کنید.

با رعایت این مراحل، می‌توانید به‌طور موثر از آب بندی استخر خود اطمینان حاصل کرده و از نشتی آب جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *